المنتدى » منتدى الكتابات الروحانية والدراسات المسيحية » العظة الأخيرة للبابا شنودة في 7 آذار 2012
المشاركة السابقة : المشاركة التالية

العظة الأخيرة للبابا شنودة في 7 آذار 2012


الكاتب : وردااسحاق

غير متصل حالياً

المجموعةالمشرفين

المشاركات1262

تاريخ التسجيلالسبت 02-01-2010

معلومات اخرى
حرر في الإثنين 19-03-2012 01:24 مساء - الزوار : 1387 - ردود : 0










العظة الأخيرة للبابا شنودة


قلق وترقب ، كرسى متحرك ، وجه يبدو  عليه الاعياء الشديد ، بكاء وهتاف الالاف من الاقباط داخل الكنيسة ، لقاء  لا يتعدى ال 20 دقيقه , تلك هي ملامح المشهد الاخير بين البابا شنودة  وابنائه .
اصر  البابا شنودة رغم المرض ان يلقى عظته الأسبوعية  وسط  ابنائه واستقبله  الالاف من الاقباط بالهتاف له  لمده عشره دقائق '' بنحبك  يابابا بنحبك  يابابا '' و بالطول بالعرض البابا زى الورد '' ولكن البابا  قاطع  هتافاتهم  ليلقى عظته .
بدأ البابا حديثه  عن ما دار بينه وبين اب يطلب النصيحه  فقال  '' قالى ان  ابنه زكى جدا ولكن تصرفاته غير سليمه  قولتله ابنك  انسان ذكى وبذكائه بيطلع الاول وبياخد امتياز لكن الذكاء مش  كل حاجه , فى  اشياء لازم تكون جمب الذكاء وفى اشياء معطلات للذكاء مش كل حاجه الذكاء ,  يعنى هناك الطباع والطبع جايز يعطل الذكاء '' ،
واستكمل البابا عظته  مؤكدا  على ضروره البعد عن العصبيه  لانها تقتل الذكاء وتنهى عليه وضروره ان  يتستعين الانسان بخبرات الاخريين  حتى لا يخطىء لان الاخريين يمتلكوا تاريخ  يعطى لهم خبرات , واستشهد البابا  بمثل شعبى ليوضح فكرته قائلا '' وعلى راى  المثل اللى بيقول '' ومن وعى  التاريخ فى صدره اضاف اعمارا الى عمره ''  واعقب كلمته تصفيق حاد .
وتابع البابا عظته متحدثا عن اهميه ان  يتعامل الانسان مع  كل حاله فى الحياه بطريقه تليق بها فلا يجوز مثلا ان  يختار الانسان ان  يصمت دائما ليتفادى الخطء لانا فى بعض الاوقات قد يكون من  المهم ان نصمت  حتى لا نثير  الازمات لكن فى اوقات اخرى من الضرورى ان  نتحدث  للعزاء مثلا  او التشجيع .
وتحدث البابا عن كيفيه  استخدام  الحزم ومتى تستخدم الطيبه  واعطى مثال لذلك بالسيد المسيح الذى قال عنه  الكتاب '' انه كان  عطوف ولا  يخاصم ولا يصيح ولا يسمع احد صوته فى الشوارع ,  الا انه قال للفريسيون  والمأو نفى موقف اخر ويل لكم ايها الكتبه ''.
وقبل  ان ينهى قال  '' الانسان الحكيم ميمشيش بحاله واحده  فى كل وقت ولا بطبع  واحد فى كل وقت , انما يختار الوضع السليم سواء فى  الكلام ولا فى الصمت ,  سواء فى التوبيخ فى كل حاله مجال , دى الحكمه اللى  الواحد يمشى بيها فى  حياته ''.
ثم فنظر للحضور منهيا حديثه  ''  انا مش عايز اتكلم معاكوا  كتير كفايه الكلمتين دول  اتفضلوا '' ونظر اللى السكرتاريه وناشدهم  ان  يخرجوه حيث قال '' بسرعه ارجوكم ''.

لمشاهدة الوعظة
http://www.youtube.com/watch?v=9WL_AHUYZYY





توقيع (وردااسحاق)
فأنا لا أستحي بالأنجيل ، لأنه قدرة الله للخلاص ، لكل من يؤمن رو 16:1

 

(آخر مواضيعي : وردااسحاق)

  آيات من العهدين تثبت أنتقال العذراء إلى السماء ܫܘܢܵܝܐ &

  قديس من بلادي ... الأنبا حننيا آكل البقول والراعي مع الحيوانات

  تجلي المسيح دعوة لنا للتجلي ( ܓܠܝܵܢܐܵ )

  سر وحدتنا معاً في المسيح

  مواقف مشتركة بين إيليا والمسيح وبعض الأنبياء

 

 

 

 تنبيه : جميع الاراء الواردة تعبر عن رأي أصحابها و لا علاقة لإدارة موقع مانكيش كوم بها

 

جميع المواد المنشورة في موقع مانكيش كوم بكل أقسامه لا تُعبّر بالضرورة عن رأي إدارة الموقع

ويتحمل صاحب الموضوع المسؤولية كاملة عما نشره وجميع ردود الفعل المترتبة عليه